Életed egyik legmeghatározóbb eseménye lesz a forgalmi vizsgád. Hogy erről a kivételes eseményről egyes számban beszélhess, igencsak ott kell lenned fejben. A gyakorlás is fontos, persze. De mire a vizsga napja elérkezik elvileg már mindent tudnod kell ahhoz, hogy egy sikeres vizsgát tudhass magadénak. Miért fordulhat mégis elő, hogy egy tanuló megbukik? Nos, általában olyan okok vezetnek a sikertelenséghez, amihez bizony nem kell más, csak odafigyelés. Összeszedtük a leggyakrabban előforduló bakikat, amiket jellemzően a vizsgadrukk miatti figyelmetlenség okán követnek el a tanulók.
1) Nem engeded át a gyalogos a zebránál.
Azt gondolod, hogy az a gyalogos a zebra előtt csak úgy álldogál, hiszen semmivel nem jelezte, hogy ő bizony most itt át akar kelni. Neked ezen nem kell gondolkodnod. Gyalogos a zebra előtt = megállás. El kell engedned, méghozzá megállással, és csak akkor indulhatsz tovább, ha elhaladt előtted. Ezt az amúgy kötelező feladatot a legtöbb gyalogos elegáns gesztusnak tartja, így kedves mosolyokat is bezsebelhetsz cserébe. Már csak ezért is megéri, ha a sikeres vizsga nem lenne elég erős motiváció.
2) Jobbkezes utca. Balul sül el, ha nem veszed észre, akkor is, ha nem kell belenyúlnunk a pedálba, mert épp nem jött senki.
A jobbkezes utcát, vagyis az egyenrangú útkereszteződést gyakran nem jelzi külön tábla. Ha a jobbról jövőnek nincs macisajtja, akkor bizony el kell őt engedned. De ez még nem minden. Olyan, megfelelően alacsony sebességgel kell megközelítened a kereszteződést, hogy a jobbról jövő számára egyértelmű legyen: ha ő jön, te megállsz. Különösen télen, csúszós úton kell odafigyelni erre a „megfelelően alacsony” sebességre, hiszen könnyen belecsúszhatunk a kereszteződésbe, vagy rosszabb esetben a másik járműbe.
3) Balra kanyarodás egyirányú utcából – a jobb oldali sávból…
Közkedvelt bukási megoldás. Aki egyirányú utcából akar balra kanyarodni, annak balra kell húzódnia. Ha azonban kiegészítő tábla jelzi, hogy kerékpárral mindkét irányban lehet közlekedni, akkor nem teljesen kell balra húzódni, figyelj, hogy az autód és a padka között férjen el egy biciklis. És, hogy honnan tudod, hogy ahol épp vezetsz milyen utca? Hát az elején lévő tábláról és kiegészítő tábláról! Szóval, figyelj, már az utca elején erre.
4) Kanyarodás előtt nem fordítod el a fejed, csak a tükörbe pillantasz.
Rontani tudsz a helyzeten, ha miután észbe kaptál, a vizsgabiztosnak magyarázni próbálod, hogy te bizony 360 fokos látással rendelkezel. Bizony, úgy kanyarodunk, hogy belenézünk az oldalsó visszapillantó tükörbe is (fejed elfordításával!), illetve bele kell nézned a holttérbe is. A helyes sorrend, és nem csak a forgalmi vizsga alkalmával:
1. irányjelzőt kirakod
2. középső és oldalsó visszapillantó tükörbe nézel
3. fej elfordítással a holttérbe tekintesz
5) Mennyi? 30! – avagy azok a lehetetlen sebességhatárok.
Ezt bizony figyelni kell. Mindig. A vizsgára is érvényes, hogy nem vezetünk rutinból. Egy 30-as tábla bármelyik reggel ott viríthat a megszokott útvonaladon is.
6) A SIKK-es indulás SIK-es lesz.
Vagy nem pillantasz Körbe, vagy behúzott Kézifékkel gyötröd az autót és az oktatód idegeit. A vizsgabiztos már megszokta az ilyesmit, gyakran találkozik kevésbé SIKK-es indításokkal. Ezzel együtt nem díjazza, nagyon nem, úgyhogy csak elegánsan, ha jót akarsz.
7) BSZEU, azaz Busszal Szemben Elkövetett Udvariatlanság
A buszt lakott területen belül ki kell engedned, ha irányjelzővel, becenevén indexszel jelzi, hogy el akar indulni a megállóból. Tehát a megállóban álló busznak mindig figyeld az irányjelzőjét. Ha el akar indulni, jelzi majd.
Ha szeretnél a lehető legmagabiztosabb lenni a vizsgán, akkor gyere automata váltós tanfolyamunkra! A járműkezelést sokkal könnyebben megtanulod majd, így több energiád és időd marad a forgalomra.
forgalmi vizsgaútvonalak budapest
miskolc vizsgaútvonalak
motoros forgalmi vizsga menete