Kedves volt tanulónk, Viktória küldte nekünk ezt a beszámolót az amerikai tapasztalatairól. Mielőtt a tengerentúlra költözött szeretett volna automata autón gyakorolni pár órát, így eljött hozzánk, és Bulya Sándorral néhány alkalommal gyakorolták a járműkezelést, illetve a forgalomban való közlekedést. Ha te is szeretnél Amerikában vezetni, vagy csak szimplán érdekel, miben más a tengerentúlon belekezdeni a vezetésbe, olvas el Viktória élményeit!
Seattle-ben vezetni…
A gyerekek második hete járnak pre-schoolba, ehhez pedig az is kellett, hogy legyőzzem a régi nagy félelmem és beüljek a volán mögé.
7 éve szereztem Magyarországon a jogosítványom, de anno az első negatív tapasztalatok gyorsan el is vették a kedvemet a vezetéstől, szóval “papírral” rendelkezem egy ideje, de tapasztalat…..no, az nem túl sok volt. Indulás előtt vettem még pár órát otthon, hogy legyen némi fogalmam milyen érzés automata váltós autót vezetni.
Amikor az ember Európából az USA-ba költözik, általában az első hetek feladatai között szerepel a jogosítvánnyal kapcsolatos ügyintézés, ugyanis a legtöbb állam nem fogadja el az otthoni jogosítványt, viszont itt vezetés nélkül nem egyszerű boldogulni, főleg ha nem a belvárosban élsz.
Érdekesség 1:
minden államnak kicsit más a szabályozása, emiatt amennyiben USA-n belül hosszabb távra megváltoztatod a lokációd, köteles vagy a lakhelyed szerinti állam vezetői engedélyét megszerezni. Ez néha újravizsgázással jár, bizonyos államok viszont csak bevonják a régit és helyette kiállítanak egy helyit.
Gergőnek ezúttal nagyon egyszerű dolga volt, a kaliforniai jogosítványát simán becserélték egy washingtonira.
Nulláról indulva a vizsga 2 nagy részből áll: van egy elméleti rész, amit tetszőleges autósiskolánál megcsinálhat az ember (nekem pl. időpont sem kellett hozzá).
Itt nincs kötelező tanfolyam, van egy online letölthető füzetke, ami nyomtatott verzióban bármelyik DOL irodákban ingyenesen beszerezhető (nem véletlen a füzetke megfogalmazás😀) tartalmából egyénileg felkészülhet bárki.
Ha sikeresen abszolváltad a közlekedési szabályokról szóló tesztet, akkor kapsz egy (többnyire) 1 évre szóló engedélyt, amellyel tapasztalt vezető jelenléte mellett (5 éves tapasztalat kell hozzá minimum) már forgalomba is lehet menni. Bevált dolog, hogy itt a szülők tanítják meg vezeti a gyerekeket, amikor elérik a megfelelő kort.
Aztán amikor eléggé felkészültnek érzed magad, jöhet a gyakorlati vizsga.
Érdekesség 2:
a gyakorlati vizsgát általában mindenki a saját autójával csinálja végig. Beül melléd egy vizsgáztató, mentek általában egy-két kört a DOL iroda környékén és tádáám megvan a jogsi.
Érdekesség 3:
az USA-ban a jogosítványod az ID-d vagyis kb. ez az a hivatalos fényképes okirat, amivel a legtöbb helyen igazolod magad.
Itt nincs lakcímkártya, személyi igazolvány, ezen az egyetlen kártyán szerepel a lakcímed, a korod, magasságod, súlyod, szemed színe vagyis minden lényegesebb adat rólad.
Amíg csak az útlevelem volt, kicsi macerásabb és lassabb volt minden ügyintézés, mert míg a jogosítványt csak lecsippantják, addig az útlevél számát mindig ki kellett keresni és bediktálni/bemásolni.
Szóval, a vezetésről…
Ha valahol jó elkezdeni vezetni, na az Seattle.
A sofőrök nem sietnek sehová, mindenki türelmes és előzékeny. Teljesen jól működik a zipzár elven működő besorolás (merge) és
az all way stop-os kereszteződéseknél (minden irányból érkezve stop táblád van) is mindenki betartja az érkezési sorrend szerinti továbbhaladást.
Általában a legtöbb intézménynek van saját parkolója ( orvosi rendelők, hivatalok, ovik, iskolák stb, stb) és a helyeket is elég nagyra hagyják( mondjuk az autók is nagyok), nem kell aggódni, hogy nem férsz hozzá a gyerekülésekhez hátul vagy úgy egyáltalán nem kell görcsölni a parkolás miatt, amire én egyébként eléggé hajlamos vagyok.
Ez a nyugodt vezetői mentalitás gyalogosként is szuper, mert a zebránál kb. biztos lehetsz benne, hogy az autók megállnak, amint meglátják, hogy átmennél, sokszor olyankor is, ha még bőven lenne idejük továbbmenni, míg odaérsz.
A közlekedés általában okosan szervezett, a szabályok nincsenek túlbonyolítva.
Pl. tetszik és nagyon praktikus dolognak tartom, hogy piros lámpánál lehet jobbra kanyarodni, miután elsőbbséget adtál a többi közlekedőnek.
Persze még eléggé az út elején vagyok sok szempontból, pl. a sok sávos autópályák teljesen megrémisztenek, kerülöm is őket rendesen. De majd mindent a maga idejében.🙂
Ha te is szeretnél gyakorolni egy kicsit, mielőtt belevágsz a vezetésbe, jelentkezz automata váltós gyakorló vezetésre! Akár egy Lexus NX 300h luxusautón is tanulhatsz vezetni.